Kalciumtillskott - bra eller dåligt?

Osteoporosdoktors experter summerar det vi vet om kalcium idag och gjuter samtidigt olja på vågorna i 2010 års vatten då tidningarna hade rubriker om att kalcium kan orsaka blodproppar.

Många vetenskapliga studier har visat att ett dagligt intag av 1000-1500 mg kalcium tillsammans med D-vitamin skyddar mot åldersrelaterad förlust av benmassa och utveckling av osteoporos och benbrott.

Titeln på en nyligen publicerad vetenskaplig studie i British Medical Journal under sommaren 2010 letade sig in till både tidningar och TV; 'Intag av kalcium ökar risken för blodpropp i hjärtat' har såklart orsakat funderingar och bekymrat många.

Som alltid är det en god idé att gräva lite djupare i forskningsresultaten för att förstå resultaten i sitt sammanhang. I studien ingick 8151 kvinnor och män som fick ett tillskott med 600-1200 mg kalcium dagligen, oavsett deras kostintag av kalcium. Inget D-vitamin gavs samtidigt.

Deltagarna delades upp i två grupper beroende på hur mycket kalcium de fick i sig via kosten. De personer som hade ett intag på mindre än 800 mg kalcium via kosten hade inte någon ökad risk för blodpropp i hjärtat, när det samtidigt fick ett tillskott på 1000 mg kalcium dagligen. De personer som hade ett intag i kosten på mer än 800 mg kalcium från kosten hade en lätt ökad risk att få blodpropp i hjärtat, när de samtidigt fick ett tillskott på 1000 mg kalcium dagligen.

Motsägelsefulla forskningsresultat

De forskare som genomförde studien hade ingen säker förklaring till den ökade risken. Många studier har tidigare visat att ett hög intag av kalcium inte är kopplat till en ökad risk för hjärt-kärlsjukdom.

Några studier har ändock visat att ett högt intag av kalcium i kosten är kopplat med en nedsatt risk för hjärt-kärlsjukdom. Forskarna bakom denna nya studie lägger fram hypotesen att den ökade risken för hjärt-kärlsjukdom kanske kan bero på att kalciumtillskott tas upp snabbare än kalcium från kosten, och därför leder till större och snabbare förändringar av kalciumhalten i blodet.

Att hitta rätt kalciumdos

Tills vidare är detta bara spekulationer, och vi får invänta framtida studier för att få bekräftat om den ökade risken är sann och kan upprepas i andra sammanhang, och vad de bakomliggande orsakerna i så fall är.

Det har också diskuterats om fynden kan bero på att personerna fick kalcium utan D-vitamintillskott?

Vid den årliga amerikanska benkongressen som hölls nyligen presenterades preliminära resultat från en annan pågående studie som också visade en lätt ökad risk för hjärt-kärlsjukdom hos dem som intog kalciumtillskott samtidigt som de hade ett högt intag av kalcium i kosten – även om kalcium intogs tillsammans med D-vitamin.

Hur hittar du rätt kalciumdos?

Hur kan man använda all den kunskap vi har om kalcium i dag till att avgöra hur mycket kalcium just du behöver?

Osteoporosdoktors experter inom benskörhet har tagit fram en kalciumberäknare, så att du kan känna dig säker på att du får i dig rätt dos kalcium varje dag.

Först och främst bör man försöka få en så stor del som möjligt av sitt kalcium via kosten. Kalciumtillskottet ska justeras efter kostens kalciuminnehåll så att man kommer upp i den dos man behöver. Med hjälp av det här testet kan man snabbt få ett intryck av hur mycket kalcium, man får i sig via kosten.

Testa ditt kalciumintag

calcium

Läses just nu

Riksföreningen Osteoporotiker – ROP
amgen
Sponsor på Osteoporosdoktor.se stödjer oberoende kunskap

Sponsor

Mest lästa