Alkoholens effekt på benen

Patient kunskap: Många undersökningar har påvisat dels en skadlig och dels en gynnsam effekt av alkohol på skelettet.

Orsaken till med motstridiga resultaten beror bland annat på att de använda metoderna och undersökta faktorerna varierar mycket från undersökning till undersökning. Resultaten är beroende på vilket kön, vilken åldersgrupp och typ av alkohol som undersöks.

En ny undersökning ser på typen av alkohol

Det är först nu som effekten av specifika alkoholdrycker på benmassan undersökts. Amerikanska forskare har undersökt både den samlade mängden av intagen alkohol hos män och kvinnor samt individuella alkoholdryckers effekt på benmassan. Resultaten av tvärsnittsundersökningen publicerades i den amerikanska tidsskriften American Journal of Clinical Nutrition.

Alkohol och benmassa

De flesta undersökningar har sett på det totala intaget av alkohol, istället för på specifika typer av alkoholdrycker (öl, vin eller sprit). I den stora Framingham-osteoporosstudien har det påvisats att ett måttligt alkoholintag har en gynnsam effekt på benmassan hos äldre kvinnor. Man vet ännu inte om det är etanolen i alkohol eller övriga beståndsdelar i öl, vin och sprit som har betydelse för benmassan. T.ex. har det tidigare visats att mineralet (kisel) är kopplat till ökad benmassa hos äldre män och hos kvinnor som ännu inte har passerat övergångsåldern. Kisel finns bland annat i dricksvatten, öl, fullkorn, brunt ris, frukt och grönsaker.

Effekten av öl, vin och sprit på benmassan

Den nya tvärsnittsundersökningen omfattar 1182 män och 1537 kvinnor i åldern 29-86 år. Alkoholintaget jämfördes med benmassan på tre olika områden på höften samt ländryggkotorna. Resultaten visade att : Största delen av männen var öldrickare medan kvinnor främst drack vin. Män som drack 1-2 glas dagligen (öl eller annan alkohol) hade ca. 4 % högre benmassa (mätt i höften) än män som inte drack någon alkohol alls. När det justerades för effekten av kisel fanns ingen skillnad i effekten av öl eller effekten av alkohol generellt. Män som drack mer än 2 glas sprit dagligen hade 3-5 % lägre benmassa än män som hade en daglig förbrukning av sprit på 1-2 glas. Kvinnor (övergångsåldern och äldre) som drack mer än 2 glas dagligen (vin eller annan alkohol) hade 5-8 % större benmassa än kvinnor som inte drack alkohol alls.

1 glas öl refererar här till 356 ml, 1 glas vin till 118 ml och 1 glas sprit till 42 ml.

Samlade konklusioner

Undersökningen indikerar att en måttlig alkoholförbrukning är gynnsam för skelettet hos både män och kvinnor som har passerat övergångsåldern. Effekten av sprit är dock skadlig hos män som får mer än två glas dagligen. Detta indikerar att det finns beståndsdelar i alkohol utöver etanol som är relaterade till hälsosammare skelett. Till exempel är kisel kopplat till den gynnsamma effekten av en måttlig ölförbrukning hos män. Resultaten kan inte generaliseras till yngre kvinnor eller kvinnor innan övergångsåldern, eftersom dessa åldersgrupper utgjorde en för liten andel av den undersökta populationen.

Förklaring på fenomenet hos kvinnor efter övergångsåldern

Den skyddande effekten av alkohol hos kvinnor sågs vid en daglig förbrukning på över 2 glas, vilket ligger på gränsen mellan ett måttligt och högt alkoholintag. Forskarnas hypotes är att alkohol antingen direkt minskar bennedbrytningen eller har en indirekt effekt på binjurarnas androgener eller på östrogenkoncentrationen. Den gynnsamma effekten av alkohol är störst hos äldre kvinnor jämfört med yngre kvinnor pga. den låga östrogenkoncentrationen hos kvinnor efter övergångsåldern.

Hur kan resultaten användas?

I stort sett stämmer resultaten överens med andra större undersökningar, dvs. att en måttlig förbrukning av öl eller vin skyddar skelettet hos män och hos kvinnor som har passerat övergångsåldern, medan ett dagligt spritintag på mer än 2 glas är skadligt. Nyare undersökningar har dock poängterat att både frekvens och dryckesmönster har betydelse för hälsan och inte bara mängden av alkohol. Därtill kommer att kvinnorna i undersökningen huvudsakligen drack vin och effekten av öl kan därför inte generaliseras till kvinnor.

Läs mer om användningen av njutningsmedel om du har benskörhet och om alkohol och officiella rekommendationer på Livsmedelsverket hemsida.

Källor
Tucker K, Jugdaohsingh R, Powell J et al.: Effects of beer, wine and liquor intakes on bone mineral density in older men and women. Am J Clin Nutr 2009; 89: 1199-96.

Alkohol och osteoporos

Läses just nu

Riksföreningen Osteoporotiker – ROP
amgen
Sponsor på Osteoporosdoktor.se stödjer oberoende kunskap

Sponsor

Mest lästa