Ny undersökning om hjärtkärlsjukdom och kalktillskott

Patient kunskap: Kvinnor som äter kalcium har ökad risk för hjärtsjukdom. Så lyder en av huvudslutsatserna från en ny undersökning. Det råder dock oenighet om slutsatserna.

Författarna bakom den nya studien drar slutsatsen att det ser ut som att kvinnor som äter kalcium har en större risk att få hjärtsjukdom. Samtidigt understryker de att resultatet bör undersökas närmare i andra och väldesignade studier. Innan dess får man väga upp en eventuellt ökad risk med att ta kalciumtillskott mot de många fördelar som är förbundna med att äta kalcium. Särskilt fördelen med att förebygga benbrott.

Läkare Jens-Erik Beck Jensen är skeptisk mot undersökningens resultat och att man skall passa sig för att dra för stora växlar av undersökningen. Bland annat fick patienterna i undersökningen endast kalk och inte D-vitamin, liksom det primärt var kvinnor som hade särskilt hög risk att få hjärtkärlsjukdom som fick nya fall av hjärtkärlsjukdom.

”Att helt låta bli tillskott av kalcium och Vitamin D till förebyggande av benskörhet är därför fel och kommer endast öka den framtida sjukligheten. Men samtidigt skall man självklart heller inte bara ge obegränsat tillskott med kalcium,” säger Jens-Erick Beck Jensen.

Viktigt att kalciumintaget anpassas till den enskildes behov

Undersökningens resultat ger anledning til att man skall anpassa intaget av kalcium till mellan 1200 och 1500 mg dagligen, inklusive den mängd kalcium man intar med kosten, för att en större mängd kalcium om dagen inte ger någon ytterligare gynnsam effekt. ”Det blir alltså nödvändigt i ännu högre grad att fastlägga vad ens individuella kostintag av kalcium är, således att den tillsatta mängden kalcium kan anpassas till den enskildes behov”, säger Jens-Erik Beck Jensen.

Viktigt att intaget av vitamin D är tillräckligt

Vitamin D är nödvändigt för upptaget av kalcium från tarmen och för inbyggnaden av kalcium i skelettet. Det är därför viktigt att samtidigt med kalcium få tillfört en tillräcklig mängd D-vitamin. Ett intag på 20-25 mikrogram svarande till 800 – 1000 internationella enheter är tillräckligt för de flesta. I undersökningen hade man inte kontroll över intaget av Vitamin D eller koncentrationen i blodet.

Kvinnor med tidigare blodpropp eller stroke mest utsatta

Undersökningen visade också att de kvinnor i undersökningen som fick kalciumtillskott och hade störst risk för att få en blodpropp var de som tidigare hade haft en blodpropp. ”Därför bör man självklart vara särskilt påpasslig med beräkningar av relevanta doser av kalciumtillskott hos de patienterna,” menar Jens-Erik Bech Jensen och understryker att en bättre undersökning behövs för att belysa om det bör tas andra hänsyn till att ta kalciumtillskott.

Läs mer om kalcium

Undersökningen

  • 1471 kvinnor i övergångsåldern deltog i undersökningen

  • Genomsnittsåldern var 74 år

  • 732 av kvinnor blev slumpmässigt valda att ta kalciumtillskott

  • Kvinnorna studerades i en period på 5 år

  • Alla fall av hjärtsjukdomar registrerades

Läses just nu

Riksföreningen Osteoporotiker – ROP
amgen
Sponsor på Osteoporosdoktor.se stödjer oberoende kunskap

Sponsor

Mest lästa